حكم قاتلان محفلي کرمان صادر مي شود

۱۰:۱۳ bamardum 0 نظر

حكم قاتلان محفلي کرمان صادر مي شود

شش سال پس از قتل هاي موسوم به "محفلي" در كرمان كه "رد پاي سپاه" در آن وجود داشت، ديروز ديوان عالي كشور با ‏‏"رد مهدور الدم بودن مقتولان"، از دادگاه خواست "متهمين اين پرونده را به مجازات برساند". اين شش متهم به گفته خود ‏‏"با تحريك فرمانده سپاه وقت كرمان و تحت تاثير سخنان آيت الله مصباح يزدي" پنج نفر را از 13 شهريور 1381 به قتل ‏رساندند و وقتي دستگير و به اعدام محكوم شدند، حكم شان در ابتداي امسال در شعبه‌ي 31 ديوان عالي كشور نقض شد. ‏قضات ديوان معتقد بودند كساني كه توسط اين قاتلان كشته شده اند "مهدور الدم" هستند و براين اساس، دادگاه نبايد قاتلان را ‏مجازات كند. پس از اين حكم وكلاي مقتولان به هيات عمومي ديوان عالي اعتراض كردند كه اين هيات "مهدورالدم بودن ‏مقتولان را رد كرد" و به اين ترتيب خواستار مجازات قاتلان شد. ‏نعمت احمدي در اين مورد اعلام كرد:‏‎ ‎‏"به همراه همكارم آقاي غلامعلي رياحي، به نظر شعبه‌ي 31 ديوان عالي‏‎ ‎كشور ‌كه ‏اصرار داشت مقتولان و قربانيان قتل‌هاي محفلي كرمان مهدورالدم بوده‌اند، اعتراض كرديم و بالاخره با پيگيري ما، هيات ‏عمومي‎ ‎ديوان عالي كشور با حضور دادستان كل كشور تشكيل شد و به اتفاق آرا، موضوع مهدورالدم‎ ‎بودن قتل‌هاي محفلي ‏را نپذيرفتند و پرونده به شعبه‌ي 31 ديوان عالي كشور اعاده شد‏‎ ‎تا با توجه به اينکه اعتقاد قاتلان به مهدورالدم بودن مقتولان ‏وجاهت شرعي و قانوني‎ ‎ندارد، نسبت به صدور حكم افرادي كه در اين قتل‌ها شركت داشته‌اند، اقدام كنند‎. ‎‏"‏ وكيل مدافع اولياي دم پرونده‌هاي قتل‌هاي محفلي‎ ‎كرمان اضافه كرد: "در طول رسيدگي به پرونده كه مدت طولاني به طول ‏انجاميد، 3 نفر از‏‎ ‎خانواده‌ي مقتولان اعلام گذشت كردند و خانواده‌ي 2 نفر مرحوم شهره نيك‌پور و‎ ‎غلامرضا ملايري‌نژاد ‏كه اعلام گذشت نكرده بودند، خواهان قصاص افرادي شدند كه اين‎ ‎زوج جوان را كشته بودند‎.‎هم‌اكنون ديوان عالي كشور ‏بايد‎ ‎با توجه به مشاركت افرادي كه در قتل اين دو نفر شركت داشته‌اند و رضايتي كه اولياي‎ ‎دم نسبت به قاتلان ابراز نكردند ‏و اينكه هيات عمومي ديوان، رسيدگي به پرونده را به‎ ‎لحاظ عدم اعتقاد به مهدورالدم بودن قاتلان، در صلاحيت شعبه‌ي 31 ‏دانسته، نه تنها‎ ‎احكام زندان بايد نسبت به افرادي كه حكم زندان آنها صادر شده - اما برخي اولياي دم‏‎ ‎مقتولان اعلام گذشت ‏كرده‌اند- و قاتلاني كه هم‌اكنون آزاد هستند، اجرا شود بلكه‎ ‎بايد به نسبت مشاركت بقيه‌ي افراد، حكم جديد صادر شود‎. ‎‏"‏
‎‎رد پاي سپاه و مصباح يزدي‎‎
در سومين جلسه دادگاه قاتلان محفلي بود كه متهمان ادعا كردند براساس "تحريک و ترغيب از سوى‌ فرمانده ناحيه مقاومت ‏بسيج سپاه" و همچنين "فتوي آيت الله مصباح يزدي" اقدام به اين قتل ها كرده اند.‏
در آن جلسه ، "مجيد دوستعلى‌"، رييس شعبه رسيدگى‌‌کننده به پرونده متهمين قتلهاى‌ محفلى‌ کرمان در آغاز جلسه محاکمه به ‏بررسى‌ ادعاى‌ اين متهمين مبنى‌ بر تحريک و ترغيب از سوى‌ فرمانده ناحيه مقاومت بسيج سپاه کرمان و نيز استناد به ‏سخنان آيت الله مصباح يزدى‌ پرداخت. وي در اين زمينه گفت: "نوار و جزوه سخنرانى‌ وى‌ در ماه محرم سال۱۳۸۰ ‏درمسجدامام حسن عسکرى‌ قم توسط دفتر آيت الله مصباح يزدى‌ به کرمان ارسال و جوابيه نامبرده ضميمه پرونده شده ‏است."‏ به گفته وى‌ آيت الله مصباح يزدى‌ در اين جوابيه گفته است: "من در اين زمينه فتوايى‌ ندارم وفقط اجماع فقها را نقل کردم ‏ضمن اينکه اگر ولى‌ فقيه اثبات موضوع را به راى‌ دادگاه منوط يا هر حکم حکومتى‌ ديگرى‌ صادر کند حکم ولى‌ فقيه لازم ‏الاجراست." دوستعلى‌ با بيان اينکه نوار سخنرانى‌ آقاى‌ مصباح يزدى‌ قابل انتشار است گفت:" متن اين سخنرانى‌ با آنچه که ‏متهمين از آن استنباط و نقل قول کرده اند متفاوت است."‏ به گزارش ايرانا، در آن جلسه دادگاه يکى ديگر از متهمين به نام "محمد سلطانى‌" در جايگاه قرار گرفت و اتهام شرکت ‏در قتل محمدرضا نژادملايرى‌، سه فقره آدم ربايى‌ و توقيف غيرقانونى‌ به وى‌ تفهيم شد. وى‌ به روند محاکمه خود در شعبه ‏نهم دادگاه عمومى‌ کرمان به رياست "قاضى‌ على‌ اميرى‌تبار" اشاره کرد و گفت: "اين قاضى‌ به من گفت که مى‌داند ‏نژادملايرى‌ اهل خلاف بوده، موادمخدر و مشروب مى‌فروخته و نامزدش شهره نيک پور هم در قتل پدرش شرکت داشته ‏است و ما از اهداف شما در قتل اين افراد آگاه هستيم. يک روز اميرى‌تبار در سالن دادگسترى‌ به من گفت به خاطر بدآموزى‌ ‏که اين پرونده دارد ما مصاحبه اى‌ ترتيب مى‌‌دهيم و شما بگوييد به هيچ نهادى‌ منتسب نبوده ايد و فقط انگيزه شخصى‌ داشته ‏ايد ماهم رضايت خانواده مقتولين را جلب مى‌‌کنيم".‏ سلطانى‌ از ديگر قاتلان محفلي كرمان همچنين گفت: "نسبت به نژادملايرى‌ شناختى‌ نداشتم و شناسايى‌ به عهده مصطفوى‌ ‏فرمانده پايگاه بود ولى‌ الان پشيمان نيستم چون هدفم رضاى‌ خدا بود اما در برابر صحنه قتل به دليل روح لطيف انسانى‌ به ‏شدت متاثر مى‌‌شدم. سرهنگ شجاع حيدرى‌ فرمانده سپاه کرمان نگفت فرد خاصى‌ را بکشيم اما از من خواست تا گروهى‌ ‏متعهد، دلسوز و از جان گذشته و ولايت مدار را جمع کنم تا فساد را ريشه کن سازيم."‏ در ادامه جلسه اين دادگاه، فرمانده ناحيه مقاومت بسيج سپاه کرمان که به عنوان مطلع به دادگاه دعوت شده بود گفت: "من از ‏خودم دفاع نمى‌کنم بلکه از سپاه، بسيج و مردم دفاع مى‌کنم تا هم افکار عمومى‌ تنوير شود و هم در تاريخ بماند. آنچه که ‏سلطانى‌ گفته است کذب محض مى‌‌باشد و من شفاهى‌، با اشاره و يا تلويحا هيچ دستورى‌ را صادر نکرده‌ام. من موظف‌ام در ‏چارچوب سلسله مراتب عمل کنم و اگر حدود و ثغور را بشکنم از طريق بازرسى‌، نمايندگى‌ ولى‌ فقيه و حفاظت اطلاعات با ‏من برخورد مى‌‌شود. اين متهم براى‌ فرار از اجراى‌ عدالت و ايجاد اطاله دادرسى‌ موضوعاتى‌ را مطرح و هر جلسه اى‌ که ‏مى‌‌گذرد مطالب جديدى‌ را عنوان مى‌‌کند. اولا اين فرد در سلسله مراتب کارى‌ من نمى‌گنجد که به او دستور داده باشم ضمن ‏آنکه اين اعمال در حوزه شماره سه بيت المقدس انجام شده اما سلطانى‌ عضو حوزه دوم خاتم الانبياء است و سوم آنکه وى‌ ‏سرباز بوده و نمى‌توان به او مسووليت و فرمان داد."‏اين فرمانده سپاه در مورد ارتباط خود با قاتلان محفلي كرمان گفت :"از اين شش متهم فقط محمدحمزه مصطفوى‌ و محمد ‏سلطانى‌ را مى‌شناختم و بقيه را نمى‌شناسم. چه اعتمادى‌ وجود داشته وقتى‌ که مى‌خواستيد پاسدار شويد گزينش سپاه شما را ‏رد کرد. با توجه به شناختى‌ که من از سلطانى‌ دارم وى‌ حاضر است حتى‌ دوستان خود را قربانى‌ کند از ولايت مايه ‏مى‌گذارد و به سپاه، آيت الله مصباح يزدى‌ و دادگاه هم خدشه وارد مى‌کند". ‏پس از اظهارات سرهنگ شجاع حيدرى‌، محمدسلطانى‌، از متهمان قتل هاي محفلي كرمان گفت: "من مى‌خواهم جلوى‌ ‏تشکيل گروهى‌ مانند گروه خودمان را بگيريم. الان هم گروههايى‌ هستند که به فرماندهى‌ وى‌ فعاليت مى‌کنند. آقاى‌ شجاع ‏حيدرى‌ يکى‌ از مسوولين سپاه را که حاضر بود براى‌ من شهادت دهد تبعيد کرده است". ‏بعد از اظهارات يكي از قاتلان محفلي كرمان، عامرى‌ وکيل مدافع وى‌ با نشان دادن چند حکم بسيج گفت: "اينها احکام ‏متهمين است که آقاى‌ شجاع حيدرى‌ امضاء کرده است." وى‌ خطاب به شجاع حيدرى‌ گفت : "شما بچه ها را جمع، توجيه و ‏وادار به اين مسائل کرديد و گفتيد که اگر گير افتاديد از شما حمايت خواهيم کرد."‏ هر چند اين جلسه با همين بحث پايان يافت اما در جلسات بعد هرگز ديگر نقش سپاه و سخنان "تحريك آميز آيت الله مصباح ‏يزدي" مورد توجه قضات قرار
نگرفت و در نهايت حكم متهمان صادر شد.
منبع : روزآنلاین

0 نظرات: