برگزاری مراسم روز دانشجو در دانشگاه آزاد کرج با سخنرانی اعظم طالقانی و مصطفی تاجزاده

۱۹:۴۶ bamardum 1 نظر

برگزاری مراسم روز دانشجو در دانشگاه آزاد کرج با سخنرانی اعظم طالقانی و مصطفی تاجزاده
ممانعت از سخنرانی احمد زید آبادی در این مراسم
مصطفی تاج زاده در مراسم بزرگداشت روز دانشجو ضمن مخالفت با قرائت استبداد گونه ای که از جمهوری اسلامی می شود گفت:"حکومت اسلامی اسم مستعار استبداد دینی است" گزارش کامل این مراسم که به همت انجمن اسلامی دانشجویی دانشگاه آزاد واحد کرج برگزار شد در ادامه می آید:مراسم بزرگداشت روز دانشجو با عنوان «دانشگاه آخرين سنگر آزادي» توسط انجمن اسلامي دانشجويي دانشگاه آزاد واحد كرج با سخنراني سيد مصطفي تاج زاده و سركار خانم اعظام طالقاني برگزار شد. این مراسم با اجراي هماهنگ سرود ملی "ای ایران" توسط دانشجویان و سخنان رضا مهدوی دبير سابق و حامد عزیزی دبیر کنونی انجمن آغاز شد و پس از قرائت بيانيه‌هاي كميسيون زنان و كميته سياسي انجمن كه در آنها ضمن اعتراض به سياستهاي حكومتي مبني بر سهميه بندي جنسيتي در دانشگاه‌ها، سلب آزادي فعاليت تشكلهاي دانشجويي مستقل و برخوردهاي غير قانوني با دانشجويان از جمله تعليق و احضار به كميته‌هاي انضباطي و دادگاه‌هاي انقلاب به دغدغه‌ها و انتقادات دانشجويان نسبت به سياستهاي فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي دولت نهم اشاره شده بود.حامد عزیزی با ابراز انزجار از اعمال محدودیت های فراوانی که نسبت به فعالین دانشجویی در دانشگاهها ی مختلف کشور می شود گفت:"اگر در گذشته دانشجویان را به دلایل مختلف به کمیته های انظباطی دانشگاه ها می بردند اما امروز سروکار فعالین دانشجویی در همان گام اول با دادگاهها انقلاب است و این تغییر مکان بررسی پرونده های دانشجویان نکته ی حائز اهمیتی است که از طرف دولتیان پاسخ مناسب و روشنی برای آن ارائه نشده و نخواهد شد."در ادامه برنامه سيد مصطفي تاج زاده در مورد سير تاريخي دموكراسي خواهي و دين جويي در مبارزات مردم ايران پرداخت و آغاز آن را واكنش نخبگان جامعه ايران به ضعف حاكمان دوران و شكست مداوم در جنگها و نيز از دست دادن خاك ايران در قراردادهاي بي بازگشت گلستان و تركمن چاي دانست.وي ضمن اشاره به فاصلة 80 سالة ميان اين احساس نياز به نوسازي و درك و استفاده از تجربة تغيير جهان خارج با جنبش مشروطه گفت:" اين نهضت تنها نهضتي در طول تاريخ ايران است كه خواست آن نه تغيير حكومت و شاه بلكه هدف آن بر تغيير مناسبات حاكم بر سياست داخلي و خارجي و تغيير مناسبات قدرت و دموكراتيك شدن آن استوار بود. زيرا توافق جمعي بر آن بود كه استبداد ريشه عقب ماندگي ايران است، علت شكست نهضت مشروطه را دو دستگي ميان مشروطه خواهان (گرايش ديني و گرايش غربي) و تأكيد عده‌اي همچون شيخ فضل الله نوري بر مقابله با حريت و مساوات يعني آزادي و برابري به بهانة تقابل آنها با اسلام بود در حاليكه اين دو از اصول تمام نظامهاي مترقي و قوانين محدود كنندة حاكمان مستبد بودند و في نفسه تقابلي با اصول اسلامي نداشتند و علماي ثلاث و نجف اشرف از مشروطيت دفاع مي‌كردند و اصل دوم قانون اساسي را ضامن اسلاميت قوانين مي‌دانستند."تاج زاده در ادامه گفت: "انقلاب اسلامي در عصري پيروز شد كه گفتمان غالب در اغلب كشورهاي جهان گفتمان انسدادي، بسته و ديكتاتوري بود و چه در كشورهاي مورد حمايت آمريكا و چه در كشورهاي تحت نفوذ شوروي، چه به نام انقلاب و چه به نام توسعه ديكتاتورها حكومت مي‌كردند. آن وقت در شرايطي كه در خيابانهاي ايران در تظاهرات تاسوعا و عاشوراي 57 مردم شعار «استقلال،‌ آزادي، حكومت اسلامي» را مي‌دادند. امام بعد از اين تظاهرات كه به پاريس رفته بودند گفتند كه شعار ما «استقلال، آزادي، جمهوري اسلامي» است، چيزي كه اين روزها بسياري مي‌خواهند آن را به فراموشي بسپارند و از ذهن جامعه دور كنند." تاجزاده خاطرنشان کرد: "واقعيت اين است كه ما در تاريخ 2500 ساله ايران نه حكومت ضد ديني چون دورة پهلوي داشته‌ايم و نه هيچ گاه حكومتي كه در رأسش روحانيت قرار داشته باشد و طبعاً اين حاكميت روحانيون واكنشي است به حركت ضد دين رژيم پهلوی."تاجزاده خاطرنشان کرد:"ما در زمان شاه اعتراض مان اين بود كه چرا فضاي دانشگاه ها بسته است امروز كه چه رژيم‌هاي سياسي مورد حمايت آمريكا و چه رژيم‌هاي مخالف آن به اين نتيجه رسيده‌اند كه راهي جز گذار به دموكراسي ندارند شاهد اين هستيم كه عده‌اي تلاش مي‌كنند فضاي جامعه سياسي ايران را ببندند."این عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی در ادامه افزود: "نقلاب ما كه پيروز شد هنوز در تركيه تا چند سال بعد كودتا مي‌شد اما امروز كه در تركيه لائيك نظام سياسي اين امكان را فراهم مي‌كند كه دو حزب اسلامي به قدرت برسند اين براي ما مايه خجالت است كه در كشوري كه روحانيت تشيع همواره افتخار مي‌كرده در طول تاريخ در كنار مردم و مدافع حقوق آنها بوده، امروز كساني بنام دين و به نام روحانيت انتخابات نمايشي برگزار مي‌كنند و مجلس فرمايشي تشكيل مي‌دهند."وي ادامه داد:"آن زمان كه از امام پرسيدند چرا حكومت اسلامي نه و جمهوري اسلامي آري ايشان پاسخ داد اگر بگوييم حكومت اسلامي هر تفسيري مي‌توان از آن كرد از خلافت صدر اسلام تا حكومت بني اميه و بني عباس تا حكومتهاي دموكراتيك اما در جمهوري هيچ راهي وجود ندارد جز اتكاء نظام به آراء ملت. و اينگونه بود كه امام پس از انقلاب نام نظام سياسي را تا انتخابات فروردين 58 تغيير نداد و آنچنان كه در سخنراني بهشت زهرا نيز تصريح كرده بود قرار را بر اين گذاشت كه نسل امروز نظام سياسي خود را تعيين كنند و دنباله رو اجباري پدران و مادرانشان نباشند و اين پذيرش حق هر نسلي است كه بتواند نظام سياسي مورد علاقه خود را انتخاب كند.."وی در ادامه گفت:انقلاب اسلامي ما فقط اين نبود كه با كمترين خشونتي پيروز شد، انقلاب ما در تداوم هم نياز به قهر انقلابي نداشت و براي همين حدود 50 روز بعد از پيروزي صندوق رأي ترا به ميان آورد و امام شعار «ميزان رأي ملت است» را داد و اين جزء هوشياري‌هاي امام بود كه برخلاف رهبران انقلاب‌ها ميزان را اراده و خواست با نيازهاي ملت ندانست تا تفسير پذير نباشد و تنها راه مراجعه به آراء مردم باشد."تاجزاده در ادامه خاطر نشان کرد:" اما اگر امروز عده‌اي مي‌گويند ما جمهوري اسلامي نمي‌خواهيم بلكه حكومت اسلامي مي‌خواهيم بايد دانست كه حكومت اسلامي اسم مستعار استبداد ديني است. مگر فرق جمهوري اسلامي با حكومت اسلامي چيست هر دو كه اسلامي‌اند." پس از این سخنان تاج زاده بود که اعضای بسیج با بالا بردن پلاکاردی که در آن نوشته شده بود"دانشگاه اسلامی جای منافقین نیست" به مخالفت با سخنان او پرداختند.گفتنیست در همین هنگام برخی از دانشجویان منتقد که در سالن حضور داشتند پلاکاردهایی را که در آنها نوشته شده بود:"عدالت اجتماعی کجاست"،"مگر ما چه می خواهیم جز آزادی و حقوق بشر"،"دانشگاه زنده است"،"اصلاحات نام مستعار یک فرد نیست" و نیز سر دادن شعار "دانشجوی سهمیه خجالت خجالت" نسبت به تحرکات بسیج عکس العمل نشان دادند.وی تذکر داد:" آنها مي‌خواهند به اين طريق ريشه آزادي سياسي را بزنند و اين درست همان داستان مشروطه است. اينها احساس مي‌كنند تفاوتشان با حكومت شاه در روشها نيست بلكه در هدفهاست يعني اعتقاد دارند و براي همين سعي مي‌كنند همان مدلها و شيوه‌ها را در جامعه رواج دهند البته با يك رنگ لعاب اسلامي به زنان مي‌گويند چكمه نپوشيد اما سياست مداران چكمه مي‌پوشند و اين ها بايد پاسخ دهند كه گيت گذاشتن در دانشگاه و دوربين گذاشتن در آن براي چيست و مگر دانشگاه پادگان است كه آنها به دانشجو ستاره مي‌دهند. سي سال پيش گروه‌هاي سياسي ما از تكثر سخن مي‌گفتند و قانون اساسي ما از رأي مردم و جمهوريت اما امروز كه در تمام جهان دموكراسي و حقوق بشر چالش جدي است اگر قرار است اسلامي براي آينده جهان برنامه‌اي داشته باشد بايد به اين بزرگترين چالش‌ها پاسخ بگويد."تاجزاده در ادامه گفت:"چرا نظارت استصوابي بعد از امام مطرح شد زيرا مطابق نظر ايشان نبود. و يا در آنجا كه عده‌اي تلاش كردند در انتخابات مجلس دوم دانشگاهيان را به نفع روحانيون از صحنه دور نگه دارند امام سخنراني تاريخي را داشتند و اين حركت را توطئه حذف ملت از عرصه تعيين سرنوشت دانستند." قابل ذکر است پس از پايان سخنراني تاج زاده كه پيش از آن قرار بود به صورت مناظره‌اي ميان وي و احمد زيدآبادي باشد و لغو مجوز حضور زيدآبادي در آخرين ساعات پيش از اجراي مراسم از سوي مسئولين دانشگاه موجب تغيير برنامه شده بود. وي اعلام كرد كه از مسئولين دانشگاه خواسته است پرسش و پاسخ با دانشجويان انجام شود.تاجزاده در پاسخ به سوالي كه در مورد چرايي تاكيد احزاب مشاركت و مجاهدين اسلام بر حضور خاتمي گفت:" فضاي نابرابري انتخاباتي از جمله بحث رد صلاحيت‌ها و حق وتوي مزموم شوراي نگهبان، محدوديت احزاب قانوني و راه افتادن احزاب غير رسيمي پادگاني و نيز كاركرد نادرست صدا و سيما، كه علي رغم شعار رسانه ملي بودن به عنوان يك "رسانه میلي" و پيرو خواست جريانهاي خاص عمل مي‌كند را علاوه بر بحث تخلف‌هاي انتخاباتي و ابطال صندوقها از جمله دلايلي دانست كه اجماع بر خاتمي را به عنوان كسي كه مي تواند اين خان‌ها را از سر بگذارند گريز ناپذير می کند."تاج زاده در پاسخ به اتهام تفسیر به رای آرای امام خمینی که از سوی اعضای بسیج به وی وارد شد، گفت: "مسئله اين است كه تفسير از امام دو گانه است يكي تفسيري است كه صدا و سيما ارائه مي دهد و در تمام سخنراني‌ها بخشي را پخش مي‌كند كه امام در بحث‌هايي مي‌گويد بگيريد و بببنديد و قرائت اسبتدادي است در حاليكه افتخار ما اين است كه رهبر انقلابمان گرايش دموكراتيك داشته‌اند چنانكه در بحث نظارت استصوابي و بعد از آن مطرح كردم كه اين موضوع تنها بعد از امام شرايط مطرح شدن را پيدا كرد."وي همچنين در مورد استقلال جنبش دانشجويي پاسخ داد:" عدم وابستگي نبايد بهانه منفعل شدن باشد بلكه بايد جنبش آرمانهايي را تعريف كند و از آنها دفاع كند و به نسبت قرابت جريانات و احزاب سياسي با اين آرمانها در كنار آنها حركت ك.".تاج زاده همچنين در جواب سوالی در ارتباط با عملکرد خاتمی در مورد جنایت 18 تیر 78 با اشاره به اصرار خاتمي را بر انجام تحقيق در مورد حوادثي چون قتلهاي زنجيره‌اي، ماجراي خانم كاظمي و نيز 18 تير گفت:" تهيه گزارش در مورد این رویدادها که با اصرار خاتمي بر اعلام گزارش حادثه 18 تير در رسانه‌ها و بويژه صدا و سيما همراه بود و اقدام وي در حمايت از دانشجويان و شهروندان و موجب اصلاح روشهاي حاكم بر مراكزي همچون وزارت اطلاعات شد."پس از سخنراني تاج زاده، حمید صمیمی یکی از اعضای انجمن اسلامی متن پیام دکتر زیدآبادی را که به دلیل لغو مجوز حضورش نتوانسته بود در این مراسم شرکت کند قرائت کرد. زیدآبادی در طی این پیام گفت: " واقعا باعث تاسف است كه دانشجويان براي بزرگداشت خاطره روزي كه به نام آنان نامگذاري شده است، تا اين اندازه به زحمت افتند و حتي امكان برگزاري يك گفتگوي دو طرفه در محيطي آكادميك را كه اساسا فلسفه وجودي آن كسب دانش از راه تبادل آراء و افكار مخالف و متضاد است، پيدا نكنند."پیام زید آبادی این گونه ادامه یافت : "اين همه نگراني از يك گفتگوي ساده در جمع معدودي از دانشجويان، آن هم در حكومتي كه خود را مظهر ثبات و استقرار و كشورهاي قدرتمند را در معرض اضمحلال و فروپاشي مي‌بيند، باعث تعجب و شگفتي است، هر چند كه اين خود مي‌تواند نشاني از ميزان صحت آن ادعاها نيز تلقي شود." در ادامه متن آمده بود:" به هر حال، آنچه را كه قرار بود در سخنراني امروزم در جمع شما بيان كنم به فرصتي مناسب‌تر موكول مي‌كنم و در اينجا فقط به بيان اين نكته بسنده مي‌كنم كه به باور من، مهمترين وظيفه اجتماعي و اخلاقي دانشجويان در اين برهه، پاسداشت حريم آكادمي از دستبردهاي ضد علمي بخصوص پافشاري بر حق بي قيد و شرط تحصيل و ادامه تحصيل براي هر انساني است.متاسفانه در سال‌هاي اخير، براي مسئولان كشور ما «تحصيل» از صورت يك حق انساني به صورت يك «امتياز» دولتي، قلب ماهيت داده به طوري كه بسياري از دانشجويان منتقد و مخالف از حق ادامه تحصيل چه در قالب تعليق و چه در شكل ستاره دار شدن، محروم مي‌شوند."زیدآبادی خاطرنشان می کند: "در نظريه‌هاي فلسفي، حق تعليم و تربيت در كنار حق حيات، از حقوق تكويني، طبيعي و خدادادي انسان تعريف شده و هيچكس در هيچ مقامي حق محروم كردن افراد بشر با هر نوع سليقه و مذهب و مرامي را از حق تكويني و طبيعي خود ندارد.افزون بر اين، تمام انبياء بخصوص پيامبر اسلام – كه درود خدا بر او باد – براي آموزش كتاب و حكمت مبعوث شده‌اند و به هيمن علت، تعليم را در مقدس ترين آموزه خود معرفي كرده‌اند.با توجه به چنين جايگاهي براي تحصيل و تعليم در فلسفه و مذهب، ترديدي باقي نمي‌ماند كه محروم كردن افراد از ادامه تحصيل به هر بهانه و تحت هر نامي، تجاوز به قوانين خلقت و زير پا گذاشتن آيه‌هاي خداوندي است و مرتكبان چنين عمل فجيعي بايد مورد مواخذه قرار گيرند."در پایان پیام زید آبادی اشاره کرده بود که:" محروم كردن يك فرد از تحصيل يعني تحميل كردن جهل و ناتواني بر آن فرد و در پيشگاه خداوند خلقت و وجدان بشري چه پديده‌اي شريرانه‌تر از اين مي‌توان يافت؟ در پايان عزت و سرافرازي همه شما را از خداوند متعال آرزو مي‌كنم و اين شعر زنده يا فروغ را به يادتان مي‌آورم كه: ابرهاي تيره هميشه آبستن بارانند!"در ادامه مراسم اعظم طالقاني فرزند مرحوم آيت الله طالقاني سخنان خود را بر محور چالش‌هاي اقتصادي حال حاضر ايران آغاز كرد اما با توجه به عملکرد نیروهای بسیج دانشجویی در به تشنج کشاندن جلسه، موضع سخنان خود را تغییر داده و اعلام کرد می خواهد به برخی سخنان مطرح شده توسط اغتشاش گران پاسخ دهد وی در جواب پلاکارد بسیجیان که بر روی آن نوشته شده بود «دانشگاه اسلامی جای منافقین نیست» گفت: "چهرة منافق در قرآن به خوبي ترسيم شده است و ما اجازه نداريم هر كس را به ميل خود منافق بخوانيم چنانكه حتي در سالهاي ابتدايي انقلاب نيز بر روي سنگ قبر آيت الله طالقاني هم واژه منافق را مي‌نگاشتند. بلكه منافق در قرآن كسي است كه هر جا منافعش باشد ولو به قيمت نابود كردن امكانات و ثروت ملي ولو به قيمت زير پا گذاشتن حقوق مردم آنجا مقيم مي‌شود و اين است كه امروز هستند كساني كه با ادعاي حمايت از ولايت نفاق مي ورزند.وی در ادامه افزود: "احمدی نژاد در شرایط کنونی مسائلی را مطرح می کند که در اوایل انقلاب و شروع یک تحول در اداره کشور مطرح می شد، وی به عنوان مدیر اجرایی کشور باید وظایف اولیه خود را به انجام برساند. اعظم طالقانی گسترش رفتار پوپولیستی را در جامعه نگران کننده دانست و افزود: نبابد به مردم وعده های غلط داد و نیز نباید از عدم آگاهی های علمی و کارشناسی مردم سوء استفاده کرد.وی در جواب اغتشاش گران وابسته به بسیج که او را کم اطلاع نامیدند با قرائت گزارشات سازمان های بین المللی و اقتصاد دانان داخلی در مورد اقتصاد ایران و تاثیر رکود اقتصاد بین المللی بر اقتصاد ایران پرداخت و تاکید کرد:"تاکنون هیچ یک از حرفها و عملکردهای احمدی نژاد به نفع منافع ملی نبوده است." وی در ادامه افزود: "دولت با وابستگی شدید اقتصاد کشور به درآمد نفت و دامن زدن به بحرانهای داخلی بواسطه ناآگاهی و ناتوانی خود عملکرد بسیار نامناسبی را با استناد به آمار کارشناسان در مقایسه درآمدها، قیمت بالای نفت در سه سال گذشته، برداشت بی رویه از حساب ذخیری ارزی و هزینه های جاری بالا و نقش داشتن در بالا رفتن نرخ تورم داشته است."گفتنیست در پایان مراسم نیروهای عضو بسیج دانشجویی که در مقابل استدلالهای منطقی خانم طالقانی سخنی برای گفتن نداشتند به اغتشاش آفرینی و ایجاد در گیری های کاذب در سالن پرداختند که با رفتار قاطع اعضای انجمن اسلامی و خواندن هماهنگ سرود یار دبستانی توسط سایر دانشجویان ناکام ماندند

1 نظرات:

Unknown گفت...

سی‌ ساله پیش هدف از انقلاب از زیر دست اجنبی در رفتن بود امروز بردهٔ اهداف حزب الله،حماس و غیره هستیم در حالی‌ که مردم ایران سختی میکشند و هنوز در همون فقری هستند که سی‌ ساله پیش بودند. آیا ملت ایران مسلمان نیستند که ما انقدر قربون صدقه این مسلمانهای خارجی‌ میریم.آخه تا کی‌ سختی بکشیم. لا اله الالله.