قصد آمریکا از احداث پایگاه در تنگۀ هرمز

۱۹:۱۹ bamardum 0 نظر

قصد آمریکا از احداث پایگاه در تنگۀ هرمز

نیروهای آمریکائی در حال ساختن یک پایگاه نظامی به وسعت حدود پانزده هکتار در عمان هستند که تا سال 2010 آمادۀ بهره برداری خواهد بود.
حدود 40 درصد از جریان نفت جهان از تنگۀ هرمز عبور می کند و وزارت انرژی آمریکا این نقطه را "مهم ترین نقطۀ عبور نفت" در جهان خوانده است.
این گذرگاه آبی میان ایران و عمان مشترک است. بستن تنگۀ هرمز در اختلافات ایران با آمریکا و غرب همواره بصورت سلاحی دفاعی از طرف ایران استفاده شده است و نیروی دریائی ارتش ایران اخیراً پایگاه جدیدی در شرق تنگۀ هرمز در مجاورت دریای عمان راه اندازی کرده است.
هرمیداس باوند، تحلیلگر سیاسی مقیم ایران می گوید آمریکا پیش از این هم پایگاه های متعددی پیرامون ایران در کویت، ترکیه، قطر، بحرین و در المسیره در عمان و مسقط ایجاد کرده است. وی اقدام جدید آمریکا را به قصد کنترل مؤثرتر فعل و انفعالات منطقه می داند ودر عین اینکه احتمال عملیات آیندۀ این کشور را هم مردود نمی کند، یاد آور می شود که ظاهراً حکومت جدید آمریکا با استفاده از استراتژی سخت افزاری در مورد ایران مخالف است.
به نظر هرمیداس باوند از آنجا که ایران بر نیمی از آب های گذرگاه هرمز حاکمیت دارد، طیعی است که حق کنترل منافع خود و نظارت بر استفاده از این منطقه را داشته باشد و از نظر امنیتی نیز می تواند گلوگاه را کنترل کند.

فشارهای جدید آمریکا بر بانکهای ایران
وزارت خزانه داری آمریکا روز پنج شنبه بانکهای آمریکا را از سرویس دهی غیر مستقیم به بانکهای ایران که متهم به حمایت از گروههای تروریستی هستند منع کرد.
بنابه گفته وزارت خزانه داری آمریکا تصمیم اخیر که فشارها را بر دسترسی ایران به سیستم مالی آمریکا کمی بیشتر کرده است ، به دنبال تصمیمات قبلی دولت آمریکا در راستای آشکار ساختن عملیات بانکهای ایران در حمایت از دولت ایران از گروههای تروریستی و برنامه تولید سلاحهای اتمی گرفته می شود.
پیش از این موسسات مالی آمریکایی مجاز بودند تا در پرداخت های مربوط به ایران در کشورهای ثالث اقدام کنند. بدین ترتیب که مبدا این نقل و انتقال می بایست در یک کشور غیر از آمریکا یا ایران برای پرداخت پول به بانک کشور ثالث دیگر باشد.
منبع : رادیو فرانسه

0 نظرات: