تأسیس "شورای ملی صلح" در ایران

۱۹:۱۵ bamardum 0 نظر

تأسیس "شورای ملی صلح" در ایران

شیرین عبادی، حقوقدان و برندۀ جایزۀ نوبل صلح طی سخنرانی ای در جلسۀ مؤسس "شورای ملی صلح" در تهران، نسبت به نتایج فاجعه بار جنگ یا مجازات های اقتصادی علیه ایران هشدار داد.
شیرین عبادی گفته است : ما نه تنها مخالف اقدام نظامی، بلکه نیز مخالف مجازات های اقتصادی علیه ایران هستیم و معتقدیم که این دو اقدام، فقر را در ایران گسترش خواهد داد. از اینرو، خواهیم کوشید تا از این فاجعه جلوگیری کنیم.
شیرین عبادی همچنین گفت : جامعۀ ما باید صلح پایدار را تجربه کند و از وضعیت نه جنگ، نه صلح بپرهیزد.
"شورای ملی صلح" متشکل از قریب هفتاد تن از فعالان سیاسی، نمایندگان جامعۀ مدنی و روشنفکران ایران است. از جمله اعضاء مؤسس این شورای، ابراهیم یزدی، دبیر کل نهضت آزادی ایران، هاشم آغاجری، روشنفکر اصلاح طلب مسلمان و دو کارگردان سرشناس، جعفر پناهی و رخشان بنی اعتماد هستند.
چهارشنبه رئیس جمهوری آمریکا گفته بود که در مواجهه با بحران اتمی ایران، گزینۀ نظامی روی میز است، هر چند دولت واشنگتن همچنان راه حل دیپلماتیک را در اولویت قرار می دهد.
دیروز، چهارشنبه، منوچهر متکی، وزیر امور خارجۀ ایران در نیویورک اعلام کرد که کشورش در حال بررسی مشوّق های گروه ١+٥ در ازاء توقف غنی سازی اورانیوم از سوی تهران است و پاسخ خود را پس از پایان بررسی ها، اعلام خواهد کرد.
وزیر امور خارجۀ ایران اضافه کرد که رویکرد خاویر سولانا نمایندۀ گروه ١+٥ در مذاکرات اتمی با تهران در قیاس با گذشته محترمانه بوده است.
منوچهر متکی به این پرسش پاسخ نداد که آیا ایران حاضر است در ازاء توقف مجازات های جدید از سوی شورای امنیت، غنی سازی اورانیوم را در سطح کنونی حفظ کند یا نه.
منوچهر متکی به این پرسش نیز پاسخ نداد که آیا ایران آماده است غنی سازی اورانیوم را به حال تعلیق درآورد یا نه.
در این حال، سفیر آمریکا در اسرائیل احتمال حملۀ کشورش یا اسرائیل به تأسیسات اتمی ایران را بعید دانست و گفت : "گمان نمی کنم که برای حمله به ایران در آیندۀ نزدیک تصمیمی گرفته شده باشد."
ریچارد جونز، سفیر آمریکا در اسرائیل، همچنین گفت : استفاده از ابزار نظامی گزینۀ نهائی است و اسرائیل و آمریکا در این مورد با یکدیگر همکاری می کنند.
منبع : رادیو فرانسه

0 نظرات: