بیلان انتخابات و چشم انداز دور دوم
سه هفته مانده به دور دوم انتخابات مجلس هشتم، چه اطلاعاتی در بارۀ میزان مشارکت در دور اول، میزان تخلفات و تقلبات و کیفیت پاسخگویی یا بی توجهی شورای نگهبان به اعتراضات نیروهای اصلاح طلب در دسترس افکار عمومی ایران قرار گرفتهاست؟ این نیروها باتوجه به داده های موجود چه شیوۀ عملی را در دور دوم در پیش می گیرند؟
سعید مدنی، پژوهشگر و فعال ملی مذهبی می گوید اطلاع رسانی در بارۀ میزان مشارکت نادقیق و مخدوش بوده است. اگر سرشماری سال هشتاد و پنج را پایه قرار دهیم میزان مشارکت در کل کشور به چهل و چهار در صد کاهش می یابد. حال آنکه گزارشات رسمی از نرخ 65 و 60 در صد سخن گفته اند. او معتقد است که کاهش میزان مشارکت مردم در انتخابات به دلیل اعمال نفوذ بی سابقه شورای نگهبان در رد صلاحیت ها و نیز فشار های حاصل از سیاست های اقتصادی دولت نهم بوده است که بسیاری از مردم طرفدار حکومت را نیز از صندوق ها گریزان کرد . از نظر نحوۀ برگزاری انتخابات واعمال کنترل بر نظارت بر حوزه ها و سپس تخلفات در شمارش آراء، انتخابات مجلس هشتم یک سر فصل تازه بشمار می رود.او از اصلاحیه ای در قانون انتخابات سخن می گوید که در آخرین روز های مجلس هفتم تصویب شدو به هیأت های نظارت اجازه می دهد همۀ آراء ناخوانا، نا مربوط و مخدوش را به تشخیص خود شمارش کنند. سعید مدنی معتقد است نیروهای اصلاح طلب نمی توانند بدون جمعبندی و تجزیه و تحلیل از این دورۀ انتخابات وارد مرحلۀ بعدی آن و سپس وارد چشم انداز انتخابات ریاست جمهوری شوند.
عیسی سحر خیز مسالۀ صیانت از آراء مردم را در این انتخابات مد نظر دارد و می گوید تمام مراحل انتخابات مجلس هشتم از رد صلاحیت ها گرفته تا عدم اجازه به ناظران و عدم پاسخگویی به اعتراضات و تخلفات، نشان می دهد که این انتخابات از قبل مهندسی شده است و حکومت از نیرو های اصلاح طلب به عنوان یک نیروی تزئینی استفاده می کند. او می گوید میزان مشارکت در تهران حدود بیست و هشت در صد بوده است و هرچه از روستا ها و شهر های کوچک به طرف کلان شهر ها می رویم میزان مشارکت کم می شود. به نظر این تحلیل گر سیاسی نزدیک به سی در صد مردم برای مهر خوردن پاسپورتشان در حوزه های رأی گیری حاضر شده اند. از همین رو در دور دوم میزان مشارکت کمتر خواهد شد . او از نیرو های اصلاح طلب می خواهد شرکتشان را در دور دوم دقیقاً منوط بر پاسخگویی به اعتراضاتشان در دور اول کنند.
اسماعیل گرامی مقدم، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، میزان مشارکت مردم را در انتخابات حدود پنجاه در صد ارزیابی می کندو معتقد است که افت مشارکت به رویه بسیار گزینشی شورای نگهبان در رد صلاحیت ها بستگی داشته است. او می گوید یک فهرست طولانی از موارد تخلف و پرسش در بارۀ چگونگی شمارش آراء از سوی حزب اعتماد ملی به شورای نگهبان ارائه شده است که تا کنون پاسخی در یافت نکرده است . این رئیس فراکسیون اقلیت در مجلس هنوز پاسخی در بارۀ شیوۀ عمل حزب خود و ائتلاف نیروهای اصلاح طلب در دور دوم انتخابات ندارد. بحث در بارۀ انصراف نامزدان بویژه در تهران که اصلاح طلبان ده نامزد دارند هنوز ادامه دارد.
منبع : رادیو فرانسه
همان اشتباهات ساواک را مي کنند
براي اولين بار در چند سال بعد از درگذشت دکتر يدالله سحابي، مسئولان وزارت اطلاعات دولت نهم از برگزاري سالگرد وي در حسينيه ارشاد ممانعت به عمل آوردند. در مورد چرايي اين برخورد با مهندس محمد توسلي، رييس دفتر سياسي نهضت آزادي ايران گفت و گو کرده ايم. مهندس توسلي با اشاره به اينگونه برخوردهاي وزارت اطلاعات و غيرقانوني خواندن آن، مي گويد: "اشتباه وزارت اطلاعات اين است كه خارج ازقانون اساسي و قانون وزارت اطلاعات عمل مي كند. متاسفانه اين انحرافي است كه درجمهوري اسلامي به وجود آمده است؛ يعني همان انحرافي كه قبل از انقلاب ساواك گرفتار آن شد و زمينه هاي سرخوردگي و بي اعتمادي مردم را در پي داشت." متن اين مصاحبه در پي مي آيد.
خبري را كه سايت روز درباره جلوگيري از برگزاري مراسم سالگرد مرحوم دكتر يدالله سحابي انتشار داده بود ديگر سايت ها نيز منتشر كردند. ابتدا مي خواستم بدانم آيا مراسمي برگزار خواهد شد؟ در كجا خواهد بود؟
بله، بالاخره طي تماس تلفني ستاد برگزاركنندگان مراسم را مطلع كرده اند كه نبايد مراسم سنواتي در حسينيه ارشاد برگزار شود از اين رو قرار است مراسم يادبود برسرمزار آن مرحوم درامامزاده عبدالله برگزار شود.
امسال از سوي رهبري سال نوآوري و شكوفايي نام گرفته است، فكر مي كنيد حركت وزارت كشور يا وزارت اطلاعات، با نامگذاري مذكور تا چه اندازه سنخيت دارد؟
به نظر من نه تنها هيچ نوع سنخيتي ميان عمل غيرقانوني آنان و نوآوري وشكوفايي وجود ندارد بلكه درتضاد با آنها نيز هست. براي اينكه نوآوري درشرايطي مي تواند دريك جامعه محقق شود كه درآن جامعه امنيت سياسي، امنيت قضايي واقتصادي باشد تا انسان ها دريك فضاي آزاد بتوانند استعدادهاي خود را شكوفا سازند و به نوآوري اقدام كنند. درجامعه اي كه فضاي سياسي بسته باشد، امكان نوآوري وجود ندارد. بنا براين چنين جامعه اي به طور طبيعي نمي تواند شكوفا شود.
جلوگيري ازبرگزاري مراسم مرحوم دكتر سحابي چه توجيهي دارد واين موضوع براي نسل جوان ما چه پيامدها و مضراتي را به همراه دارد؟
اين تصميم وزارت اطلاعات قابل توجيه نيست. دكتر سحابي از نظر فرهنگي ـ اجتماعي - سياسي شخصيتي شناخته شده است كه دوست ودشمن و حتي به لحاظ سياسي موافق ومخالف براي فوت ايشان پيام دادند ازجمله مقام رهبري. بسياري از مراجع، شخصيت هاي سياسي - اجتماعي واحزاب و گروه هاي سياسي هم ازايشان تجليل به عمل آوردند. در شرايط كنوني جامعه ما، بينش، منش، اخلاق وسلوك اجتماعي چنين شخصيتي مي تواند براي نسل امروز وآينده جامعه ما الگو و آموزنده باشد. اصولا طبق قانون وظيفه وزارت اطلاعات جمع آوري و پردازش اطلاعات و ارايه آنها به دستگاه هاي اجرايي ذيربط است تا طبق وظايف محوله خودشان عمل كنند. اشتباه وزارت اطلاعات اين است كه خارج ازقانون اساسي و قانون وزارت اطلاعات عمل مي كند. متاسفانه اين انحرافي است كه درجمهوري اسلامي به وجود آمده است. يعني همان انحرافي كه قبل از انقلاب ساواك گرفتار آن شد و زمينه هاي سرخوردگي و بي اعتمادي مردم را در پي داشت. مسئول قانوني احزاب و اين گونه اجتماعات وزارت كشور، استانداري و فرمانداري است.بنا براين وزارت اطلاعات طبق قانون نبايستي مستقيما با تماس تلفني از برگزاري اين گونه مراسم جلوگيري كند. اين موضوع را مرحوم دكتر سحابي زماني كه درقيد حيات بودند وما همواره خيرخواهانه ومشفقانه نصيحت كرده ايم تا ازاقداماتي كه نه به نفع منافع ملي ونظام و نه مردم است خودداري كنند وازاين طريق تيشه به ريشه نظام نزنند. مسئولان وزارت كشوروهمچنين وزارت اطلاعات بايد ازسطح تحمل بالاتري برخوردارباشند كه اگر دراين دست از مراسم ها، از نظر آنان، موضوعي خلاف مصالح كشور گفته مي شود از طريق گفت وگو مسايل را حل كنند ونه با جلوگيري از برگزاري چنين برنامه اي. اين گونه رفتار جز ايجاد ياس، نااميدي و سرخوردگي درمردم و درنهايت تعميق شكاف ميان دولت وملت اثر ديگري نخواهد داشت. ما چنين اقدامي رادرراستاي منافع ملي و مصالح نظام ارزيابي نمي كنيم و ازاين بابت بسيار متاسفيم.
مرحوم سحابي در چه بخش هايي نوآوري داشتند؟
به نظر من از مهمترين نوآوري هاي دكتر سحابي تلاش ايشان وهمراهانشان، مهندس بازرگان و آيت الله طالقاني، آشتي دين و علم است. ايشان در دهه 20 توانستند جامعه ايران را كه به سوي بي ديني و تفكر ماركسيسم مي رفت به اين بهانه كه ماركسيسم علم است، با تلاش براي ابطال اين موضوع، ميان علم و دين آشتي برقراركرده و نسل جوان ايران را با فرهنگ و اعتقادات و باورهاي ديني كه پالايش شده بود آشنا بكنند. درمحور دوم توانستند دركتاب خلقت انسان، برخي مباني علمي را با مباني ديني و قرآني تطبيق بدهند. البته دربخش آموزش و فرهنگ ايشان پايه گذار روش هاي جديد فرهنگي در ايران هستند. ايشان دربسياري شوراي هاي عالي فرهنگي سياست گذار عضويت داشتند و اغلب نظريه ها وپيشنهادهاي ايشان را مورد عمل قرار مي دادند. از اين رو مي توانم بگويم ايشان هم درسطح علمي، هم درسطح ديني، و هم درسطح فرهنگي و اجتماعي نوآوري داشتند.اما فرا تر از اين موارد اخلاق و سلوك اجتماعي خاص ايشان است كه امروز به
حركت دكتر سحابي بيشتر حول چه محورهايي بوده است؟
پيشينه دكتر يدالله سحابي با مرحوم مهندس مهدي بازرگان و مرحوم آيت الله سيد محمود طالقاني پيوند خورده است. اين سه بزرگوار از شهريور 1320، آن هم دريك شرايط تاريخي، بعد از رفتن رضاشاه و فضاي باز سياسي كه درايران به وجود آمد، حركت اجتماعي خود را آغاز كردند. اين كارفرهنگي از 1320 تا 1340 به مدت 20 سال در دو محور اصلي انجام شد : 1- تاكيد برفرهنگ بومي، زدودن خرافات و پيرايه ها از اعتقادات مذهبي روشنفكران و ايجاد خودباوري و اعتماد به نفس در طبقه روشنفكر جامعه مذهبي ايران 2- ايجاد نهادهاي مدني تا نسلي كه با انديشه جديد آشنا مي شود بتواند در نهادهاي مدني با كار جمعي آشنا شود و موثرتر اهداف وبرنامه ها را دنبال بكند. تاسيس انجمن هاي اسلامي دانشجويان وبعد انجمن اسلامي مهندسين، پزشكان ومعلمان و بانوان و بعد نهادهاي فرهنگي مانند شركت سهامي انتشار، دبيرستان كمال و تاسيس واحدهاي صنعتي همه درراستاي همين راهبرد كه نياز زيرساختي تحولات اجتماعي ايران بوده، مورد توجه اين بزرگواران نيز بوده است. البته در دهه 30 در دوران نهضت ملي ايران، مرحوم دكتر يدالله سحابي، در كنارمهندس بازرگان همكاري نزديكي با دكتر مصدق داشتند. مرحوم بازرگان مسئوليت خلع يد را داشتند. ايشان بعد از كودتاي 28 مرداد هم در نهضت مقاومت ملي به وظيفه خطير خود در كنار آيت الله زنجاني عمل كردند. دستاورد هشت سال فعاليت نهضت مقاومت ملي مقاومت در برابررژيم كودتا وپاسداري از مطالبات تاريخي ملت ايران، يعني آزادي، دموكراسي و حاكميت قانون بود واز مشروعيت پيدا كردن رژيم كودتا جلوگيري به عمل آورد. به علاوه اين هشت سال بستري بود براي تربيت كادرهايي كه در سال 1339 جبهه ملي دوم را تشكيل دادند كه دكتر سحابي هم درشوراي مركز ي آن حضور داشت. پس از اين دوره در شرايط خاص 1340، نهضت آزادي ايران را به همراه مرحوم طالقاني و مرحوم بازرگان بنيانگذاري كردند. شايد اين حزب اولين حزب سياسي از طيف روشنفكران ديني در ايران باشد كه در اين سطح با راهبرد اصلاحات ودر چارچوب مبارزات قانوني و مسالمت آميز شكل مي گيرد.
بن بست تاريخي آن زمان را مرحوم دكتر سحابي چه مي دانستند كه در تاسيس نهضت آزادي شركت كردند؟ به عبارت ديگر احساس مي كردند كه بايد به چه سوال ها و چه نيازهاي جديدي پاسخ بدهند؟
سه محور اصلي براي انگيزه تاسيس نهضت آزادي ايران بيان شده است. 1- در محور اول پاسخ گفتن به اين نياز راهبردي جمعي ازفعالان سياسي مسلمان بود كه فاقد هويت تشكيلاتي بودند.بنابراين با تشكيل نهضت آزادي ايران اين هويت تشكيلاتي پديد آمد. 2- محور دوم تفاوت در تحليل سياسي با رهبران جبهه ملي دوم بود. جبهه ملي بيشتر فشاررا روي دكتر اميني گذاشته بود تا جايگزين او در حوزه قدرت بشوند. و حال آن كه نگاه جمعي از كادرهاي نهضت مقاومت ملي كه در نهضت آزادي ايران حضور داشتند، بيشتر يك نگاه راهبردي بود كه مشكل تاريخي ايران را استبداد مي ديدند وبنا بر اين موافق مخالفت با دكتر اميني كه در مقابل شاه ايستاده بود، نبودند. اين تفاوت تحليلي درسخنراني هاي اجتماعي كه درجلاليه برگزارشد، كاملا بروزداشت و در سازمان دانشجويي دانشگاه تهران كه من نيز عضو آن بودم كاملا ملموس بود.
هرچند محور سوم باقي مانده است، ولي نقش دكتر يدالله سحابي در ايجاد اين تحليل تا چه اندازه برجسته بوده است؟
پاسخ به اين سوال شما همان موضوعي است كه قرار است درمحور سوم به آن بپردازم. در اين حوزه بنيانگذاران نهضت آزادي ايران با مباني اسلام سنتي تفاوت ديدگاه داشتند. اين جريان فكري مي خواست زيرساخت هاي اجتماعي اي را ايجاد كند تا بتواند اصلاحي در نگرش جامعه نسبت به باورهاي ديني به وجود آورد. اين حركت از شهريور 20 آغاز شده بود. به عبارت ديگر به مدت 20 سال كارفرهنگي صورت گرفته بود تا اين جريان فكري بتواند مطالبات تاريخي ملت ايران را با فرهنگ بومي مردم هماهنگ سازد تا انسجامي در برداشت هاي ديني و مطالبات اجتماعي مردم به وجود آيد. اين يكي از اهداف تشكيل نهضت آزادي ايران بود و دكترسحابي دربستر سازي حركت هاي فرهنگي درطول 70 سال عمر خود به صورت راهبردي عمل مي كرد، و در عرصه هاي آموزش، فرهنگ وايجاد نهادهاي فرهنگي – اجتماعي همواره در راستاي اين تحليل راهبردي عمل كرد.
دغدغه هاي اصلي دكتر سحابي چه بودند؟
دغدغه هاي كليدي دكتر سحابي را مي توان در دوبخش خلاصه كرد. دغدغه اصلي دكتر سحابي به توسعه انساني برمي گشت. در اين دغدغه ايشان مشكل اصلي عقب ماندگي كشور را عدم توسعه انساني مي دانست و براساس آموزه هاي قرآني باور داشت تا نفوس و شخصيت آحاد جامعه اصلاح نشوند نمي توان انتظار داشت برنامه هاي توسعه كشور با موفقيت انجام شود. دكتر سحابي وهمفكران ايشان، براي توسعه انساني يك دغدغه شان كارآموزشي، فرهنگي و پالايش فكر وانديشه و توجه به زير ساخت هاي فرهنگي جامعه بوده است. درواقع اين امر جنبه ايجابي موضوع است. د ربعد سلبي، مانع اصلي توسعه ايران را استبداد و خودكامگي حاكمان مي دانستند كه اجازه نميدهد استعدادها ي مردم شكوفا شود. اين همان برنامه مبارزات ضد استبدادي است كه همواره دردستور كارشان بوده و درمقاطع مختلف با شجاعت به اين وظيفه نيز عمل مي كردند. اين موضوع هم دراصول مرامنامه نهضت آزادي ايران وهم دراقدامات صورت گرفته از جمله بيانيه تاريخي بهمن 1341 كه منجر به زنداني شدن رهبران و فعالان نهضت شد منعكس است، اوج اين مواضع درمدافعات مرحوم بازرگان در دادگاه نظامي شاه است كه با عنوان " چرا با استبداد مخالفيم" ارايه و منتشرشده است. اين روند درمديريت انقلاب و دردولت موقت نيز دنبال شد. در سال هاي بعد از انقلاب تا سال 1381كه ايشان در قيد حيات بودند و پس از آن نيزاين روند توسط ياران وهمفكران ايشان ادامه داشته است. بعد از انقلاب وقتي مشاهده كردند كه انحرافي به وجود آمده است با قاطعيت ايستادگي كرده اند وواكنش نشان داده اند، منتهي با همان نگاه اصلاح گرايانه خودشان كه مبتني برمبارزه قانوني ومسالمت آميز است.
وقتي مي گوييد مبارزات را، دكتر سحابي وديگر رهبران نهضت به صورت اصلاح گرايانه دنبال كرده اند، منظورتان از اين كلمه چيست واين نوع اصلاح چه تفاوتي با اصلاح انقلابي دارد؟ اين مفهوم چگونه از مباني قرآني اخذ و درچه بخش هايي از استراتژي نهضت وارد شده و براي اين منظور نقش مرحوم سحابي چه بوده است؟
دكتر سحابي وهمراهان ايشان، از همان شهريور 1320 با استناد به آموزه هاي قرآني از جمله به آيه اي كه در سال 1340 درعنوان مرامنامه نهضت آزادي ايران نيز قرار گرفت " ان الله لايغير مابقوم حتي يغيروا ما بانفسهم " بر تغييرتدريجي انديشه و رفتار اجتماعي مردم تاكيد داشتند. با تاكيد براين آيه قرآني درواقع كارگزاران اين مشي فكري باسيد جمال الدين اسدآبادي كه حدود 50 سال فاصله داشتند تفاوتي را پايه گزاري كردند. درواقع، اين موضوع استفاده از تجربيات سيد جمال بود كه وي از بالا حركت خود را آغاز كرده بود به نحوي كه ابتدا مي خواست دربار را اصلاح كند تا جامعه نيز اصلاح شود ، درحالي كه مرحوم سحابي و يارانشان مي خواستند از پايين به حركت اصلاحي مبادرت كنند. از اين رو مبناي تحليل اين بود كه تا شخصيت مردم ايران متحول نشود شما انتظار هيچ تحول اساسي درجامعه نبايد داشته باشيد.
دراين ميان به چه بخش هايي از مردم بيشتر توجه مي كردند؟
مخاطبين نخست قشرتحصيل كرده ودانشگاهي بودند. طبيعتا تحولات اجتماعي نيز همواره نشات گرفته از قشر روشنفكر جامعه است كه آگاهي خودش را در جامعه منتشر مي كند. دكتر سحابي وهمفكران ايشان اين باور را داشتند كه تغيير درنفوس انسان ها تدريجي است و هرنوع تغيير پايدار، به صورت تدريجي شكل مي گيرد. خلقت و آفرينش هم درقرآن با همين پديده توصيف شده است. خدا مي توانست بگويد كه به صورت" كن فيكون" خلقت را ايجاد كرده است ولي عنوان مي كند كه در هفت شبانه روز به امر خلقت پرداخته است. در واقع اين امر نمادي است از اين كه توسعه پايدار ناشي از يك تغييرات تدريجي است. تجربه تاريخي نيز نشان داده وتئوري هاي جديد نيز اين مطلب را به اثبات رسانده است. درهركشوري كه تغييرات تدريجي بوده، آن تغييرات نسبت به تغييرات دفعي وراديكالي پايدار تر بوده است. به خصوص هنگامي كه تغييرات با خشونت و ارعاب متحقق شود ، با خشونت وارعاب نيز بايد حفظ شود بنا براين از آن جا كه با رعب ووحشت اين تغييرات بايد حفظ شود باز هم زمينه براي رشد جامعه فراهم نمي شود. اين تجربه را مادر انقلاب 1357 نيز داشتيم. پيشگامان نهضت آزادي ايران يعني مهندس بازرگان و دكتر سحابي، در سال 1357 اين استراتژي را دنبال مي كردند و دنبال اين بودند تغييرات تدريجي باشد ونه راديكال. در مذاكرات پاريس با رهبر فقيد انقلاب آيت الله خميني برروي همين محور وراهبرد تاكيد داشتند كه اين موضوع درخاطراتشان نيز آمده است. البته آيت الله خميني نپذيرفتند و حتي نسل انقلابي آن روز هم پذيراي اين فكر نبود. ولي امروز لااقل اعتراف مي كنند كه چه خوب بود آن موقع كه نسل پير مسايلي را درخشت خام مي ديد، و مي گفت، ما دست كم مي توانستيم آن پيام را بگيريم و كمك مي كرديم كه تغييرات دركشورمان تدريجي باشد تا از هزينه هاي سنگيني كه برجامعه تحميل شد جلوگيري به عمل مي آمد وروند اصلاحي درجامعه ادامه مي يافت. امروز هم مشي نهضت به دنبال مشي آن بزرگواران درتحليل نهايي پرهيز از هرگونه اقدام خشونت بار و تغييرات راديكال است و درچارچوب راهبرد تغييرات تدريجي، تاكتيك هايشان را انتخاب مي كنند.از جمله مواضعي كه نهضت آزادي ايران در باره انتخابات در 30 سال گذشته داشته است، تاكتيك هايي در راستاي اين استراتژي بوده است.
اصول، استراتژي و تاكتيك ها دركداميك از آثار دكتر سحابي انعكاس دارند؟
يكي از آثاردكتر سحابي كتاب "خلقت انسان" است. در اين كتاب ايشان با توجه به رشته تخصصي خودشان كه علوم و زيست شناسي بوده آيات قرآن را بررسي كرده اند و نظريه تكامل را درآيات قرآن و مباني نظري علمي تطبيق داده و اين هماهنگي را نشان داده اند. در اين كتاب اصل تدريج به عنوان قانونمندي مسلط برجهان وتكامل انسان به نمايش درآمده است وهمين اصل است كه در حوزه علوم انساني تئوري هاي نهضت آرادي تسري يافته و در حوزه سياسي به عنوان اصل اصلاح تدريجي به عنوان عنصرپايداري دراصول برنامه هاي نهضت آزادي متجلي شده است. اما بيشتر در اين زمينه در آثارمرحوم مهندس بازرگان اين فكر وانديشه ديده مي شود. از جمله اين دست از مسايل دركتاب راه طي شده، ذره بي انتها و عشق وپرستش به عنوان سه اثر كليدي ايشان ملاحظه مي شود.
مرحوم دكتر سحابي اگر درحال حاضر حضور داشتند كدام مسئله را مسئله اصلي مي پنداشتند؟
من فكر مي كنم پاسخ به اين سوال درمجموعه اقدامات نهضت آزادي ايران كه باحضور ايشان در شوراي مركزي نهضت آزادي تصميم سازي شده متجلي است. همچنين نامه هاي كليدي كه ايشان به مقام رهبري نوشتند و دربرخي از نشريات منتشر شد و آن نشريات نيز به دليل درج آن نامه ها هزينه سنگيني پرداخت كردند مي تواندپاسخ اين سوال باشند.
دراين نامه ها بيشتر برروي چه محورهايي تاكيد شده است؟
در اين نامه ها سياست راهبردي نهضت آزادي ايران كه در قطعنامه هاي سال1360 به بعد منعكس است و مسايل روز مطرح شده است. ما ازهمان سال 1360 از مجموعه بحران هاي جامعه يعني بحران سياسي، بحران اقتصادي، بحران فرهنگي واجتماعي و همچنين بحران جنگ، ما همواره اولويت را به بحران سياسي داده ايم البته اين به معني ناديده انگاشتان اهميت ساير بحران هاي تاثير گذار نبوده است. دكتر سحابي نيز معتقد بود تا زماني كه درايران بحران سياسي حل نشود انتظار اين كه ما بتوانيم بقيه بحران ها را حل بكنيم غيرواقع بينانه است. تصور مي كنم طي اين سي سال پذيرش اين نظريه به تدريج براي بسياري از روشنفكران ما آسان تر شده است، درشرايط كنوني جامعه ما فهم و درك پذيرش اين نظريه به اثبات رسيده وشايد همگاني شده باشد.
منبع : روزآنلاین
نصب دوربين در دانشگاه شيراز
در حاليكه از شيراز خبر مي رسد كه پس از تجمع ماه گذشته دانشجويان در دانشگاه شيراز، نه تنها "به خواسته هاي آنان پاسخ داده نشده" بلكه با "نصب دوربين هاي مدار بسته"، زمينه محدوديت حركت ها و اعتراض هاي آتي دانشجويان مهيا شده، از برخي ديگر از دانشگاه هاي ايران نيز خبر مي رسد دانشجويان با برگزاري "اعتراض، اعتصاب غذا و همچنين تحصن"، به تصميمات مديريت دانشگاه هاي خود "واكنش" نشان مي دهند. ديروز خبرنامه اميركبير از اعتراض دانشجويان دانشگاه صنعتي "نوشيرواني" بابل در استان مازندران خبر داد. "در پي انتصاب ناگهاني دکتر شکرالله شکوري کجوري، از اساتيد دانشگاه صنعتي خواجه نصير، به سمت سرپرست دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل و برکناري پروفسور نجف پور رييس پيشين اين دانشگاه، جلسه توديع و معارفه رئيس دانشگاه با اعتراض دانشجويان اين دانشگاه روبرو شد." تغيير در سمت رياست دانشگاه در حالي صورت گرفت که بعدازظهر روز سه شنبه، بدون موافقت اساتيد و هيئت علمي دانشگاه خبر انتصاب رييس جديد به مديران دانشگاه اعلام شد. در پي اين امر، دانشجويان دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل امروز با پخش بيانيه در صحن دانشگاه اعتراض خود را نسبت به اين مسئله نشان دادند و اين شيوه تغيير در مديريت دانشگاه و انتصاب فردي از خارج مجموعه دانشگاه به عنوان رييس دانشگاه را توهين به هيئت علمي و دانشجويان دانشگاه، و همچنين امري در جهت تهديد استقلال آکادميک و علمي دانشگاه دانستند. دانشجويان معترض به نوشته امير كبير، همزمان با آغاز جلسه توديع و معارفه، با تجمع در صحن دانشگاه به سمت آمفي تئاتر، محل جلسه معارفه، حرکت کردند. دانشجويان با سر دادن سرود يار دبستاني و شعار هاي "رييس انتصابي نمي خوايم نمي خوايم"، "اساتيد دانشگاه حمايت حمايت"، "رييس کادو پيچي نمي خوايم نمي خوايم"، "شکري برگرد خواجه نصير"، "نوشيرواني شرمنده شرمنده"، "دانشجو مي ميرد، ذلت نمي پذيرد" اعتراض خود را نشان دادند. به گزارش خبرنامه اميرکبير به علت اعتراض دانشجويان بارها سخنان معاون وزير علوم و استاندار قطع شد و رييس جديد به دليل شعار هاي دانشجويان موفق به سخنراني نشد. جلسه معارفه که با اعتراض گسترده دانشجويان همراه بود پيش از موعد مقرر و در ساعت ۱۲ در حالي که رياست جديد دانشگاه و اعضاي همراه او از درب پشت آمفي تئاتر خارج شدند، پايان يافت.
اعتصاب غذا در علامه
اما روز گذشته "وضعيت نامناسب غذا" در دانشگاه علامه طباطبايي نيز موجب شد تا دانشجويان اين دانشگاه به "اعتصاب غذا" دست بزنند. سايت امير كبير با تاييد اين خبر، آورده است: "روز گذشته دانشجويان به محض ورود به سلف سرويس با بوي بدي مواجه شدند و وقتي مسوولان سلف حاضر به پذيرفتن اعتراض دانشجويان نشدند، ظرف هاي غذا را داخل حياط دانشکده چيده و خواستار حضور و توضيح مسوولان درباره اين وضعيت شدند. سعيد رحماني، عضو انجمن اسلامي دانشجويان دانشکده ادبيات در اين مورد گفته است: "مسوولين توجيه غيرمنطقي کردند و وعدههاي بي جا دادند و دانشجويان نيز در مقابل تهديد کردند که درصورت تکرار وضعيت بد غذا دوباره متحصن خواهند شد." با توجه به برگزار نشدن انتخابات شوراي صنفي دانشکده ادبيات و نبود تشکل هاي دانشجويي مرتبط با پيگيري حقوق دانشجويان، عملاً سازماندهي اعتراضات و پيگيري خواسته هاي طبيعي و صنفي دانشجويان از مجراهاي صحيح، سخت و تقريباً غيرممکن به نظر مي رسد. ضمن آنکه تجربه نشان داده، اعتراضات خودجوش دانشجويي در دانشگاه علامه، با عکس العمل شديد کميته انضباطي مواجه مي شود. تحصن در دانشگاه هنر نيشابور
روز سه شنبه همچنين دانشجويان دانشکده هنر دانشگاه فردوسي- واحد نيشابور نيز اقدام به برگزاري يك تحصن صنفي كردند. به گزارش خبرنامه اميرکبير، دانشجويان دانشکده هنر نيشابور دانشگاه فردوسي در تحصني اعتراض آميز در مقابل ساختمان مرکزي دانشگاه در مشهد خواستار استعفاي معاونت دانشکده شدند.دانشجويان دانشکده هنر نيشابور در طي يک ماه گذشته متناوباً مراتب اعتراض خويش را نسبت به رفتار ناشايست معاونت کنوني دانشکده، مرتضايي، با دانشجويان و اساتيد به رياست دانشکده ارائه کرده بودند و طي تجمعي که با همين هدف و در اسفندماه سال گذشته مورخ چهارشنبه پانزده اسفند سال گذشته در محل دانشکده هنر نيشابور برگزار شده بود، قول شفاهي و کتبي برکناري معاونت کنوني را از طرف رياست دانشکده دريافت کرده بودند، ولي علاوه بر عدم تحقق اين امر گزارشي غيردقيق و غيرصادقانه به دکتر آشوري مديريت دانشگاه فردوسي ارائه گرديد. لذا دانشجويان مجبور به عزيمت از نيشابور به مشهد و اجتماع در مقابل درب اصلي ساختمان مرکزي دانشگاه براي رسيدگي به وضعيت خود شدند. اين تحصن از ساعت ۱۰ صبح روز سه شنبه بيست فروردين آغاز گرديده و با توجه به مذاکرات متعدد با مسئولين ذيربط از جمله رياست دانشگاه، معاونت فرهنگي، رياست دانشکده هنر و… و عدم تحقق درخواست هاي دانشجويان قرار است تا برکناري قطعي مرتضايي از پست معاونت دانشکده هنر و رسيدگي به وضعيت عدم صداقت و صلاحيت مديريت دانشکده، ادامه يابد.دانشجويان متحصن با همکاري جمعي از دانشجويان خوابگاهي دانشگاه فردوسي و تامين حداقل لوازمي همچون پتو، شب را در مقابل ساختمان مرکزي دانشگاه سپري نمودند.
نصب دوربين در شيراز
پس از تجمع هاي دانشجويان دانشگاه شيراز در روزهاي پاياني سال گذشته، برخلاف وعده هاي نماينده وزارت علوم كه از "تامين نظر دانشجويان" سخن گفته بود، برخورد ها با دانشجويان شدت يافته است و مديريت دانشگاه از تعطيلات سال جديد نهايت استفاده را در جهت نصب دوربين هاي مداربسته در محيط دانشگاه برده است. اين دوربين هاي به گونه اي چيده شده اند كه تمام محوطه پرديس ارم دانشگاه شيراز و محوطه اصلي تجمع ماه گذشته دانشجويان را پوشش مي دهد. اين اقدام در شرايطي صورت گرفته كه در روزهاي اخير تعداد زيادي از دانشجويان شركت كننده در تجمع هاي اسفند سال گذشته به كميته انضباطي احضار شده اند كه براساس آخرين گزارش ها تعداد اين دانشجويان به 31 نفر رسيده است. بنابر اخبار دريافتي از دانشجويان اين دانشگاه، پس از احضار 31 دانشجو از يك سو و نصب دوربين هاي كنترلي در محوطه دانشگاه، "احتمال مي رود مسئولان قصد برخورد شديد و سرکوبي دانشجويان را داشته باشند". به همين علت از شيراز خبر مي رسد دانشجويان در "تدارك يك اعتراض سراسري" توسط فعالين مدني، سياسي در واكنش به محدوديت هاي پيش رو، هستند.
منبع : روزآنلاین
شمارش بحث برانگيز آراء و انتخابات ناسالم مجلس
بهنام خدا
اصرار مجريان و ناظران انتخابات مجلس بر نقض پی در پی موازين انتخابات آزاد ،سالم و عادلانه همچنان ادامه دارد. پس از اعمالنظر جانبدارانه هياتهای اجرايی و نظارت در رد صلاحيت نامزدهای مخالف ،منتقد و غير همسو با جريان مسلط - با پشتوانه نظارت استصوابی - سرانجام انتخابات ۲۴ اسفند در تداوم روند غير قابل تاييد مراحل پيشين، برگزار شد. ممانعت از حضور کامل نمايندگان نامزدهای غيرهمسو با جريان سياسی حاکم در شعب اخذ رای و اخراج همان تعداد محدود از حوزه های انتخاباتی هنگام شمارش آراء بر خلاف قوانين جاری همه شواهد صريح دال بر تخلفات صريح و آشکار از موازين قانونی و حقوق شهر وندی جهت مشارکت مردم در انتخابات آزاد ، سالم و عادلانه می باشد. بهعنوان نمونه در شهر تهران به عنوان تابلوی انتخابات کشور تنها کمتر از نيمی از نمايندگان نامزدهای معروف به اصلاح طلب برای نظارت بر نحوه رای گيری و شمارش آرا تاييد شدند و به همين دليل از حدود ۴۰۰۰ شعبه اخذ رای در تهران، نمايندگان نامزدهای اصلاحطلب در کمتر از ۶۰۰ صندوق حضور داشتند؛ و بسياری از همين افراد نيز قبل و پس از شمارش آرا برخلاف قانون از محل حوزه اخراج شدند. فرآيند بحثبرانگيز و ناعادلانهی يادشده، با شمارش مخدوش آراء تکميل شد. بهعنوان مثال، نتايج اعلامشدهی رسمی انتخابات در تهران، اسلامشهر، ری و شميرانات با مشاهدات و گزارشهای دريافتی موثق، تناسب ندارد؛ اين نتايج، سلامت انتخابات تهران و صحت شمارش آرا را زير سئوال برده است. به اين ترتيب، تضييع حقوق اساسی شهروندان خصوصا کسانی که در انتخابات مشارکت کرده اند همچنان ادامه دارد ، و در مورد صيانت از آرای آنان ترديدهای جدی وجود دارد . به علاوه کسانی که امکان حضور در رقابتی نابرابر را يافتهاند نسبت به تضييع حقوق خويش، ناراضی و شاکیاند تا آنجا که خواستار بازشماری آرا ی صندوق های رای شده اند.کميته دفاع از انتخابات آزاد، سالم و عادلانه، با توجه به شواهد موجود خصوصا ، موارد گزارش شده در روز برگزاری انتخابات و چگونگی شمارش آرا تصريح میکند ، انتخابات مجلس هشتم با استانداردها و ضوابط انتخابات آزاد، سالم و عادلانه برگزار نشده و کارگزاران و مجريان برگزاری چنين انتخاباتی، بايد در برابر افکار عمومی نسبت به ابهامها، انتقادها و پرسشهای موجود، پاسخگو باشند.
کميته دفاع از انتخابات آزاد، سالم و عادلانه۱۰فروردين ماه ۱۳۸۷
'حمله مجدد توپخانه ای ایران به مناطق مرزی عراق'
یک مقام عراقی در ناحیه کردنشین شمال این کشور می گوید ارتش ایران چندین روستای نزدیک به مرز را با آتش توپخانه هدف قرار داده است. ظاهرا مواضع گروه شورشی کرد پژاک هدف این حمله بوده است اما هیچ جراحات یا تلفاتی در این حمله گزارش نمی شود. تهران حزب حیات آزاد کردستان، پژاک، را به حملات مرگبار به نیروهای امنیتی اش در شمال غرب این کشور متهم می کند. آزاد واسو، شهردار زراوه که این روستاها تابع آن است، به خبرگزاری فرانسه گفت: "نیروهای ایرانی با گلوله های توپ به روستاهای مرزی داخل عراق شلیک کردند." وی افزود که ساکنان از این گلوله باران وحشتزده شده اند.
این دومین حمله ایران به این ناحیه عراق طی یک هفته اخیر است. حملات توپخانه ای ایران به کوهستان قندیل که پایگاه پژاک است آخرین بار پنجشنبه هفته پیش گزارش شده بود. کوهستان قندیل در نزدیکی مرز ایران ظاهرا از پناهگاه های پژاک است که طی چند سال اخیر پیوسته با نیروهای نظامی و انتظامی ایران درگیر بوده است. پژاک شاخه ایرانی حزب کارگران کردستان (پ ک ک) است که در ترکیه فعالیت می کند. ایران در تعقیب اعضای گروه کرد پژاک طی ماه های اخیر بارها بخش های همجوار با خاک خود در کردستان عراق را هدف حمله قرار داده و بنا به گزارش ها به شماری از روستاهای این منطقه آسیب جدی وارد کرده است. سپاه پاسداران اولین بار در ماه سپتامبر تایید کرد که اردوگاه های شورشیان پژاک در شمال عراق را با آتش توپخانه هدف قرار داده است. گلوله باران ماه اوت صدها ساکن ناحیه را از روستاهایشان در مناطق کوهستانی نزدیک مرز ایران فراری داد. ترکیه نیزاخیرا با یورش فرامرزی به شمال عراق پایگاه های پ ک ک و از جمله کوه قندیل را هدف قرار داده است. عراق و ترکیه پیشتر در ماه جاری توافق کردند تدابیری علیه شورشیان پ ک ک در شمال عراق اتخاذ کنند. آن توافق در جریان دیدار رهبران دو کشور برای کاهش تنش پس از یورش فرامرزی ترکیه حاصل شد. ترکیه می گوید دو هزار شورشی پ ک ک از شمال عراق به عنوان پایگاهی برای عملیات جدایی طلبانه خود علیه آنکارا استفاده می کنند و بغداد را به تحمل این رفتار شورشیان متهم می کند.
منبع : بی بی سی